Hoe bereken ik zelf de categorie en vergoeding van mijn hoortoestellen

Je kunt zelf online jouw categorie voor de hoorzorg berekenen. Op onze website staat de zogenaamde 'Amsterdamse vragenlijst', een lijst met vragen waarop het hoorprotocol (functiegericht voorschrijven) op gebaseerd is, naar het internet gebracht.

Sinds 1 januari 2013 is het nieuwe hoorprotocol van kracht. Dit houdt in dat zowel slechthorenden als hoortoestellen worden gecategoriseerd. Voor de slechthorende betekent dit dat zij alleen een vergoeding krijgen wanneer zij een toestel uitzoeken in die specifieke categorie. Tot op heden was een gang naar KNO-arts, audioloog of audicien noodzakelijk om er achter te komen in welke categorie je als slechthorende geplaatst zou worden. Vanaf vandaag kan een slechthorende dat zelf direct en online uitzoeken.

De 'Amsterdamse vragenlijst' lijst bestaat uit circa 30 vragen over uw persoonlijke hoorsituatie. Achter deze 30 vragen zit een complexe formule om uiteindelijk tot een categorie te komen. Deze vragenlijst alsmede de achterliggende formule is nagebouwd zodat slechthorenden zich zelfstandig orienteren op hoortoestellen.

Om misbruik te voorkomen kan de vragenlijst één keer per persoon worden ingevuld. De uitslag sturen we toe naar het opgegeven email-adres.

Geschreven op: 25/07/2014