Resultaten onderzoek naar wachten tot het oplossen van gehoorproblemen

Enige tijd geleden hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar hoe lang mensen met hoortoestellen hebben gewacht tot zij actie ondernamen om iets te doen aan het verslechterde gehoor. Daarbij hebben we ook gevraagd naar de reden waarom men zo lang heeft gewacht.

We willen iedereen (ruim 1.750 mensen!) enorm bedankt voor het meewerken aan het onderzoek. Dit helpt ons enorm! Vanwege de onverwacht grote hoeveelheid reacties zullen we ook iets meer cadeaus verloten dan we eerder hebben beloofd. 

Resultaten
We zijn dit onderzoek gestart omdat er enorm veel geschreven is over een gemiddelde wachttijd van zes jaar tot men over gaat tot de aanschaf van hoortoestellen, echter was dit onderzoek nooit op Nederlandse bodem gedaan. Daarnaast is het nu een extra 'hot topic' omdat er is onderzocht dat de kans op dementie wordt verkleind wanneer er op tijd wordt begonnen met het dragen van gehoorapparaten. 

Dan de vragen en resultaten. 

Hoe lang duurde het vanaf het eerste moment dat u gehoorproblemen ervoer tot het moment dat u naar de specialist ging?

Een derde van de mensen die meededen aan het onderzoek wacht langer dan zes jaar. We wachten in Nederland minder lang dan in veel andere landen, echter blijft het een punt van aandacht. Het dragen van hoortoestellen helpt met sociaal contact, verbetert de cognitieve vaardigheden, kan de kans op dementie verkleinen én houdt de oren 'fitter'. Dit is iets waar wij -en wellicht de hele branche- nog veel meer aandacht aan mogen besteden.

Wat is de reden dat u niet eerder naar een specialist bent gegaan?

11,6% geeft aan dat ze het niet hadden verwacht op relatief jonge leeftijd al een slechter gehoor te hebben. In de vrij ingevulde antwoorden komen echter nog veel meer variaties hierop naar boven, samen met weinige besef dat het gehoor al zo ver achteruit was gegaan. Vertel dus aan mensen om je heen zich eens te laten testen! Er kan een wereld voor hen open gaan. 

13,3% geeft 'schaamte' op als reden om niet eerder een specialist te bezoeken. Het kan nooit kwaad om het minstens te testen en als een hooroplossing nodig is, daarnaast zijn er tegenwoordig vrij veel onzichtbare gehoorapparaten te verkrijgen. Uiteraard vinden wijzelf een gehoorapparaat niet iets om je voor te schamen, zeker nu gehoorapparaten gekoppeld kunnen worden aan smartphones waarmee er draadloos gestreamd kan worden en deze kan dienen als afstandbediening. Er komen hoortoestellen aan die een vreemde taal kunnen vertalen en waarmee Siri of Google Home kunnen worden aangestuurd. Hoortoestellen zijn langzamerhand meer gadgets dan 'hoorhulpjes' aan het worden. 

Met 9% spelen ook de kosten een belangrijke rol om het uit te stellen. We kunnen uiteraard niet in ieders portomonnee kijken, echter kan een goed gehoor ook enorm veel plezier brengen. Zeker op sociaal vlak kan het enorm veel teruggeven. Met vergoeding van hoortoestellen door de zorgverzekeraar van zo'n 75% is de eigen bijdrage tegenwoordig al veel lager dan bijvoorbeeld tien jaar geleden. Met een aanvullende vergoeding kan het zelfs zo zijn dat u helemaal niets zelf hoeft te betalen. Informeer eerst bij de audicien wat het u qua kosten nu precies zal betekenen, misschien valt het mee en stelt u het oplossen van uw gehoorprobleem onnodig uit. 

Wat is uw leeftijd?

De leeftijdsverdeling van de mensen die dit onderzoek hebben ingevuld is vergelijkbaar met die van ons eigen klantenbestand van hoortoesteldragers. Het is echter wel geweldig om deze verdeling te zien in combinatie met een online onderzoek. Toen wij zes jaar geleden begonnen met deze website werd ons regelmatig verteld dat 'de doelgroep' niet online zou orienteren en/of shoppen. Binnen 24 uur hadden we echter al de eerste duizend ingevulde enquetes binnen, voor ons een geweldige  motiverende statistiek (nogmaals bedankt!). 

Vragen of opmerkingen over dit onderzoek? Neem contact op met Joost Schravendeel (joost@oogvoororen.nl).

Geschreven op: 23/02/2019
Delen:
  • Bel 085 - 486 3743

    Ma - Vr. 09:00 - 17:00

    Momenteel zijn wij gesloten

Stel een vraag Geheel gratis en vrijblijvend.

Meer nieuws

De Signia Styletto Connect: Uniek design, made-for-iphone en ook geschikt voor Android en accessoires

De Signia Styletto Connect: Uniek design, made-for-iphone en ook geschikt voor Android en accessoires

Signia lanceert de Signia Styletto Connect Nx. De perfecte variant van de eerder uitgebrachte Signia Styletto. De Styletto kenmerkte zich al door zijn

Lees meer
Resultaten onderzoek naar wachten tot het oplossen van gehoorproblemen

Resultaten onderzoek naar wachten tot het oplossen van gehoorproblemen

Enige tijd geleden hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar hoe lang mensen met hoortoestellen hebben gewacht tot zij actie ondernamen om iets te doen

Lees meer
De Oticon OPN S hoortoestellen: Geen feedback en nog beter spraakverstaan

De Oticon OPN S hoortoestellen: Geen feedback en nog beter spraakverstaan

Oticon lanceert de opvolger van de Oticon OPN: De Oticon OPN S. Oticon belooft dat het nieuwe hoortoestel definitief afrekent met feedback; het irrita

Lees meer
Livio AI van Starkey: het allereerste hoortoestel met ingebouwde activity tracker

Livio AI van Starkey: het allereerste hoortoestel met ingebouwde activity tracker

Livio AI beschikt niet alleen over superieure geluidskwaliteit, maar is tevens het allereerste hoortoestel op de markt met een ingebouwde activity tra

Lees meer
minimize

30 dagen vrijblijvende proefperiode
Een volledige gehoortest
Aanpassingen in de IntoEars vestiging in Tilburg of Maastricht
Onbeperkt service in de IntoEars vestiging in Tilburg of Maastricht
Volledige garantie
Een vast bedrag per maand

Vul onderstaand formulier in en wij nemen héél snel contact met u op.

 

Geheel vrijblijvend, u zit nergens aan vast.